Η Ιστορία της Λευκόβρυσης μέσα από τις Αναμνήσεις - Πολιτιστικός σύλλογος

  • PDF
  • 10467 αναγνώσεις
Ευρετήριο Άρθρου
Η Ιστορία της Λευκόβρυσης μέσα από τις Αναμνήσεις
Η Ονομασία
0ι Πρώτοι Πρόσφυγες
Ιερός Ναός Αγίου Νικολάου
Ιερός Ναός Αγίας Μαρίνας
Ιερός Ναός Ιωακείμ & Άννης
Δημοτικό Σχολείο
Χαρίσειος Γεωργική Σχολή
Υπέρ Πατρίδος
Εμφύλιος
Πρόεδροι
Ποδοσφαιρική ομάδα & γήπεδο
Πολιτιστικός σύλλογος
Αναμνήσεις
Βιβλιογραφία
Όλες οι Σελίδες

Πολιτιστικός σύλλογος

Οι πρόσφυγες όσο και να ονειρεύονται την επιστροφή στο τόπο τους, πάντα προσπαθούν να ρίξουν ρίζα στην νέα τους πατρίδα, κτίζουν ένα  σπίτι, δημιουργούν μια μικρή επιχείρηση, συχνά ιδρύουν και πολιτιστικά σωματεία. Όπως τον Εκπολιτιστικό Λαογραφικό Σύλλογο Λευκόβρυσης «Αναγέννηση» που γεννήθηκε στις 16 Μαΐου 1982, για να μετονομαστεί σε Ιστορικό Λαογραφικό Σύλλογο Λευκόβρυσης “Διγενής Ακρίτας”. Οι σκοποί του συλλόγου είναι καταρχήν ιστορικοί. Προσπαθεί να εκπροσωπήσει την συνέχεια από τις “χαμένες πατρίδες”, όχι μόνο για την τοπική κοινωνία της Λευκόβρυσης αλλά και του ελληνισμού γενικότερα αφού υπήρξε από τα ιδρυτικά μέλη και συμμετέχει ενεργά στη Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος.

Ο Χατζηθεοδωρίδης Θεόδωρος, η Κερίδου Στέλλα, η Πετρίδου Ελένη, ο Παναγιωτίδης Αντώνιος και ο Βογιατζής Αναστάσιος αποτελούν το πρώτο συγκροτημένο Δ.Σ. του Ε.Λ.Σ. “Αναγέννηση”. Το 1992 ο νεαρός τότε Μειχανετσίδης Βασίλειος, επηρεαζόμενος από τα γεγονότα με την ονομασία των Σκοπίων,  καταφέρνει να κεντρίσει το ενδιαφέρον χωριανών για να ξανά συγκροτηθεί ο πολιτιστικός σύλλογος. Ξεκινάει με την επωνυμία Ιστορικός Λαογραφικός Σύλλογος “Αλέξανδρος ο Μακεδών” και έπειτα επικυρώνεται από το πρωτοδικείο Κοζάνης με την επωνυμία Ιστορικός Λαογραφικός Σύλλογος Λευκόβρυσης “ Διγενής Ακρίτας” που διατηρεί έως σήμερα.

Σ’ αυτή την σύντομη διαδρομή του, ο πολιτιστικός σύλλογος δραστηριοποίηται δυναμικά, δημιουργώντας χορευτικά τμήματα ποντιακά αλλά και δημοτικά, αναβίωσε το  πανηγύρι προς τιμή της Αγίας Μαρίνας και κατάφερε να οργανωθεί με υλικοτεχνικό υλικό (βιβλία, στολές, ηχοσύστημα υπαίθριων εκδηλώσεων, καρέκλες και τραπέζια για τις εκδηλώσεις κ.α.). Ως δωρητής ανέλαβε τα έξοδα εξοπλισμού του Δημοτικού Σχολείου καθώς και της Εκκλησίας του χωριού. Στο σημερινό χώρο των εκδηλώσεων, βόρεια του χωριού στην περιοχή πευκάκια, ο οποίος δημιουργήθηκε επί προεδρίας τοπικού συμβουλίου του Ζυμπά Θεόδωρου, διαμόρφωσε με δενδροφύτευση του περιβάλλοντα χώρο και με την συνεισφορά δωρητών οργανώνει κάθε χρόνο την εστία των καλοκαιρινών εκδηλώσεων του συλλόγου. Με τα παιδιά του χωριού πραγματοποιεί εκθέσεις ζωγραφικής, βιβλίου, θεατρικές παραστάσεις. Σε συνεργασία με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης έγινε καταγραφή των μουσειακών εκθεμάτων του συλλόγου.

Με το φωτογραφικό του αρχείο συμμετείχε σε εκθέσεις φωτογραφίας του Δήμου Κοζάνης. Διατηρεί βιβλιοθήκη η οποία αναβαθμίζεται συνέχεια. Αυτό που απομένει είναι να ολοκληρωθεί η εστία του συλλόγου γιατί πάντα όταν υπάρχει εστία υπάρχει και συνέχεια. Και μέσα απ’ αυτή θα ζυμώνονται οι ανησυχίες και θα εκφράζεται η δημιουργικότητα όλων, ακόμη και των νέων κατοίκων. 

Παρόλα αυτά η διαδρομή του συλλόγου είναι ακόμα νωπή και θα αποτιμηθεί στο μέλλον.  Το σίγουρο είναι ότι τα  μέλη του συλλόγου, τα Δ.Σ. και χωριανοί έδωσαν περίσσευμα ψυχής στο σύλλογο που είναι ο συνεχιστής της παράδοσης, της δημιουργίας και εκφραστής της τοπικής μας κοινωνίας. Όμως δεν θα πρέπει να λησμονούμε τον Μακρίδη Κωνσταντίνο ο οποίος έως το τέλος της ζωής του 27 Αυγούστου 1999, υπήρξε συνοδοιπόρος από την ίδρυση του συλλόγου και μάλιστα πάντα αφιλοκερδώς. Ο “Ξηλούρης” όπως τον φώναζαν  χαϊδευτικά, γεννήθηκε στις 21 Ιουνίου 1927, αυτοδίδακτος λυράρης δεν απουσίαζε από τα μουχαπέτια, αφού η λύρα ήταν από τα σημαντικότερα κομμάτια της ζωής του. Πολλοί νεαροί πήραν τα πρώτα μαθήματα τους στην κεμεντζέ από αυτόν. Στις γιορτές των Χριστουγέννων παρά τα προβλήματα της υγείας του  άφηνε πίσω την οικογένεια του, για να ακολουθήσει τα παιδιά του συλλόγου στα κάλαντα, με την φράση «φεύω γιατί τα παιδία κ’ έχνε κεμεντζετσί». Προς το τέλος της διαδρομής του, αποτιμώντας την προσφορά του στην παράδοση ομολόγησε  ότι  ο ζήλος του για την λύρα δεν του πρόσφερε  όσα αυτός έχασε.
Οι κατά καιρούς διατελέσαντες πρόεδροι  είναι ο Χατζηθεοδωρίδης Θεόδωρος, Μειχανετσίδης Βασίλειος, Βογιατζής Πρόδρομος, Τσανίδης Ιωάννης.

 

 



Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 15 Μάρτιος 2011 19:28

Σχόλια  

 
+1 #1 βασιλης πεταλας 29-05-2011 18:08
ο ηλιας ευφογλου του αναστασιου λεγοτανε τεκεογλου και οχι ευφογλου εχετε κανει λαθος!
Παράθεση
 
 
0 #2 βασιλης πεταλας 29-05-2011 18:12
o Ηλίας Ευφόγλου λεγοτανε ηλιας τεκεογλου του αναστασιου εχετε κανει λαθος
Παράθεση
 
 
+1 #3 Administrator 01-06-2011 07:33
Βασίλη πως το επιβεβαιώνουμε αυτό;
Παράθεση
 
 
0 #4 βασιλης πεταλας 01-06-2011 22:19
Ηταν τις γιαγιας μου ο αδερφος της φωτεινης τεκεογλου της πετρουλας και της βασιλικης ο οποιος κυδευτικε στο χασλαρ κοζανης εχει γινει γραφικο λαθος το οποιο εκεινα τα χρονια τα γραφανε με το χερι.
Παράθεση
 
 
0 #5 Administrator 16-01-2012 01:38
Προτείνω να έρθεις σε επαφή με τον υπεύθυνο τον Γιάννη τον Τσανίδη!

Προσωπικά δεν γνωρίζω να απαντήσω στο θέμα.
Παράθεση
 
 
0 #6 Θανάσης Καλλιανιώτης 02-02-2012 22:34
Με βάση το φορολογικό κατάστιχο ΤΤ167 η Λευκόβρυση, τότε İzvor, είχε το 1530 μία οικογένεια μουσουλμάνων και 45 οικογένειες χριστιανών, εκ των οποίων 13 άνδρες ήταν άγαμοι.

Πώς τώρα ένα χριστιανικό χωριό μετατρέπεται σε μουσουλμανικό είναι ένα ερώτημα που θα απαντηθεί μεθαύριο στα μαθήματα στο Λαϊκό Πανεπιστήμιο Κοζάνης
Παράθεση
 
 
0 #7 Administrator 25-09-2012 15:39
Παραθέτοντας Θανάσης Καλλιανιώτης:
Με βάση το φορολογικό κατάστιχο ΤΤ167 η Λευκόβρυση, τότε İzvor, είχε το 1530 μία οικογένεια μουσουλμάνων και 45 οικογένειες χριστιανών, εκ των οποίων 13 άνδρες ήταν άγαμοι.

Πώς τώρα ένα χριστιανικό χωριό μετατρέπεται σε μουσουλμανικό είναι ένα ερώτημα που θα απαντηθεί μεθαύριο στα μαθήματα στο Λαϊκό Πανεπιστήμιο Κοζάνης

Απαντήθηκε ;
Παράθεση
 
 
+1 #8 Θανάσης Καλλιανιώτης 25-09-2012 17:48
Παραθέτοντας Administrator:
Παραθέτοντας Θανάσης Καλλιανιώτης:
Με βάση το φορολογικό κατάστιχο ΤΤ167 η Λευκόβρυση, τότε İzvor, είχε το 1530 μία οικογένεια μουσουλμάνων και 45 οικογένειες χριστιανών, εκ των οποίων 13 άνδρες ήταν άγαμοι.

Πώς τώρα ένα χριστιανικό χωριό μετατρέπεται σε μουσουλμανικό είναι ένα ερώτημα που θα απαντηθεί μεθαύριο στα μαθήματα στο Λαϊκό Πανεπιστήμιο Κοζάνης

Απαντήθηκε ;


Απαντήθηκε με υποθέσεις! Η πιο πιθανή κατ΄ εμέ είναι πως οι περισσότεροι χριστιανοί κάτοικοί του Νίζβορου μετοίκησαν στην Κοζάνη, πιθανώς λόγω κτηματικών προβλημάτων με το τουρκικό Πορτοράζ ή Πρωτοχώρι (ο Άργιλλος, ή Γενί Κιοϊ μάλλον κτίστηκε μετά)
Παράθεση
 

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση