Καλώς ήρθατε

Εργατικοί και φιλοπρόοδοι (οι κάτοικοι του χωριού), αντικατέστησαν όλες τις παλιές κατοικίες με νέα σύγχρονα σπίτια. Κατασκεύασαν δρόμους και υδραγωγεία.... Περισσότερα...

Αντί Προλόγου

Η Λευκόβρυση είναι από τα ωραιότερα προάστια της Κοζάνης από την οποία απέχει 3 χιλιόμετρα. Είναι χτισμένη σε υψόμετρο 660 μέτρων στον επαρχιακό δρόμο Κοζάνης – Αιανής.... Περισσότερα...

ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ

xatzis

         hairmode

eletheriadis

ikteo

semertzidis

polideukis

theodoridis

siggiridi

zimpas

elite

 

 

samsonidou

savidis

sokolata

xaralampidis

nitsasnikos

         

fix logo

deja vu

 

aroma

 

flash

kozangr

 

 

Αφιέρωμα στον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο ( El Greco )

  • PDF
  • 1594 αναγνώσεις

Powered by PascM.NET

El GrecobΟ Ιστορικός λαογραφικός σύλλογος, "Διγενής Ακρίτας" Λευκόβρυσης , με αφορμή τη συμπλήρωση 400 χρόνων(1614-2014) από το θάνατο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου -Ελ Γκρέκο, πραγματοποιεί πολυήμερες εκδηλώσεις στο χώρο του συλλόγου, σε συνέργια με τον ζωγράφο Χρήστο Βογιατζή. Το πρόγραμμα απευθύνετε σε εφήβους και ενήλικες και ο σύλλογος θα παρέχει τα υλικά και τα μέσα για την πραγματοποίηση των δράσεων.

Το αφιέρωμα περιλαμβάνει :

Πέμπτη 15 Μαΐου 2014 ώρα 18.00 -  1) προβολή του ντοκιμαντέρ,’’ Συνάντηση στο Τολέδο – Ελ Γκρέκο – Νίκος Καζαντζάκης – Μίκης Θεοδωράκης ‘’ του Γιώργου Λογοθέτη.       

                                                             2) Ομιλία: ’’ Ελ Γκρέκο - ανάδειξη πτυχών του έργου του που επηρέασαν την τέχνη μέχρι και σήμερα’’. Ομιλητής ο Χρήστος Βογιατζής.

Στις επόμενες εβδομάδες θα ακολουθήσουν εργαστήρια ζωγραφικής. Εκεί θα επιχειρηθεί μια βιωματική προσέγγιση στο έργο του Θεοτοκόπουλου. Θα προσπαθήσουμε να ψηλαφίσουμε το φώς μέσα στο σκοτάδι, να γνωρίσουμε τα παλλόμενα χρώματα, να δούμε στην πράξη ποια είναι εκείνα τα στοιχεία που συνθέτουν το έργο του και το κάνουν τέτοιο, που να μας αγγίζει και σήμερα. Έτσι θα θέλαμε να τιμήσουμε ένα μεγάλο ζωγράφο..με την ίδια τη ζωγραφική.

Πέμπτη 22 Μαΐου 2014- Εργαστήριο ζωγραφικής -Ενήλικες

Πέμπτη 29 Μαΐου 2014- Εργαστήριο ζωγραφικής-Έφηβοi

Πέμπτη 5 Ιουνίου 2014 -Εργαστήριο ζωγραφικής- Ενήλικες-Έφηβοι

Ώρα Εργαστηρίων 18.00 ~ 21.00

14 ~ 19 Ιουλίου 2014 Πολιτιστικές Εκδηλώσεις Αγίας Μαρίνας - Έκθεση ζωγραφικών έργων που δημιουργήθηκαν στο εργαστήριο.

Ο σύλλογος θα δέχεται συμμετοχές για το πρόγραμμα καθημερινά από τις 10.00π.μ. εως της 8.00μ.μ. στο τηλέφωνο 24610.27.676

                        

                         Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (1541 – 7 Απριλίου 1614), γνωστός επίσης με τo ισπανικό προσωνύμιο El Greco, δηλαδή el crecΟ Έλληνας, ήταν Kρητικός ζωγράφος, γλύπτης και αρχιτέκτονας της Ισπανικής Αναγέννησης. Έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του μακριά από την πατρίδα του, δημιουργώντας το κύριο σώμα του έργου του στην Ιταλία και την Ισπανία. Εκπαιδεύτηκε αρχικά ως αγιογράφος στην Κρήτη, που αποτελούσε τότε τμήμα της ενετικής επικράτειας, και αργότερα ταξίδεψε στη Βενετία. Στην Ιταλία επηρεάστηκε από τους μεγαλύτερους δασκάλους της ιταλικής τέχνης, όπως τον Τιντορέτο και τον Τιτσιάνο, του οποίου υπήρξε μαθητής, υιοθετώντας στοιχεία από τον μανιερισμό. Το 1577 εγκαταστάθηκε στο Τολέδο, όπου έζησε μέχρι το τέλος της ζωής του και ολοκλήρωσε ορισμένα από τα πιο γνωστά έργα του.

                          Υφολογικά, η τεχνοτροπία του Ελ Γκρέκο θεωρείται έκφραση της Βενετικής Σχολής και του μανιερισμού, όπως αυτός διαμορφώθηκε στο δεύτερο μισό του 16ου αιώνα. Παράλληλα, χαρακτηρίζεται από προσωπικά στοιχεία, προϊόντα της τάσης του για πρωτοτυπία, τα οποία όμως δεν βρήκαν μιμητές στην εποχή του, γεγονός που δεν ευνόησε και τη συνέχειά τους. Η μπαρόκ τεχνοτροπία που εκτόπισε τον μανιερισμό, αλλά και τα αμέσως μεταγενέστερα καλλιτεχνικά ρεύματα που δεν αντιμετώπισαν ευμενώς το ύφος του, είχαν ως αποτέλεσμα να αγνοηθεί το έργο του Γκρέκο τους επόμενους αιώνες.

 

Επίδραση στον 20ό αιώνα

‘’Ανακάλυψα έναν μεγάλο, έναν απίστευτα προικισμένο καλλιτέχνη, τον Γκρέκο. Έναν σύγχρονο του Ρέμπραντ και όμως τόσο κοντινό μας.’’ Julius Mayer-Graefe, Spaniche Reise (1910)

 

                        Στη διάρκεια του 20ού αιώνα αναγνωρίστηκε ως πρόδρομος της μοντέρνας τέχνης που αξιοποίησε στοιχεία της Ανατολικής και Δυτικής παράδοσης και το έργο του επανεκτιμήθηκε, κατέχοντας μέχρι και σήμερα δεσπόζουσα θέση ανάμεσα στους μείζονες ζωγράφους όλων των εποχών.

el tafi                        Εκτός από τους ιστορικούς της τέχνης και τους μελετητές του έργου του, σημαντικό ρόλο στην επανεξέταση του Ελ Γκρέκο διαδραμάτισαν επίσης ζωγράφοι του 20ού αιώνα, μέσα από το έργο τους. Ο Πωλ Σεζάν, πρόδρομος του κυβισμού, υπήρξε ένας από τους πρώτους καλλιτέχνες που υιοθέτησε κοινά στοιχεία με τον Θεοτοκόπουλο, όπως η επιμήκυνση των μορφών. To έργο του Πάμπλο Πικάσο χαρακτηρίζεται επίσης από αρκετές αναφορές στον Γκρέκο, τον «πατέρα του» στη ζωγραφική, όπως ο ίδιος τόνιζε. Ορισμένα σχέδια και πίνακες της πρώιμης περιόδου του μιμούνται το ιδίωμα του Θεοτοκόπουλου, ενώ ιδιαίτερα εμφανής είναι η επίδρασή του κατά τη «μπλε περίοδο» του Πικάσο. Ο πίνακας Η ταφή του Κασαχέμας (1901, Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης Παρισιού) του Ισπανού ζωγράφου είναι εμπνευσμένος από την Ταφή του Κόμη Οργκάθ, ενώ και οι Δεσποινίδες της Αβινιόν (1907, MoMA) αντλούν μοτίβα από τον πίνακα Η Πέμπτη Σφραγίδα της Αποκαλύψεως του Γκρέκο. Κατά τη δεκαετία του 1940, όταν ο Πικάσο ολοκλήρωσε μία σειρά πινάκων που αποτελούσαν παραλλαγές γνωστών έργων, φιλοτέχνησε επίσης την Προσωπογραφία Ζωγράφου (1950, Συλλογή Angela Rosengart), έργο που αποτελεί τη δική του εκδοχή για την Προσωπογραφία του Χόρχε Μανουέλ Θεοτοκόπουλου (1600-05) του Γκρέκο.

el picaso

                        Για τους εξπρεσιονιστές, σημείο επαφής με τον Γκρέκο αποτέλεσαν οι επιμήκεις μορφές του, ενώ ο Φραντς Μαρκ έγραψε για το «μεγαλείο αυτού του μεγάλου δασκάλου», το οποίο θεωρούσε συνδεδεμένο με τις ιδέες της ομάδας του Γαλάζιου Καβαλάρη. Επίδραση από τον Γκρέκο δέχθηκε επίσης και ο Τζάκσον Πόλοκ (1912-56), ένας από τους κυριότερους εκπροσώπους του αφηρημένου εξπρεσιονισμού, κυρίως στα πρώιμα έργα του. Μέχρι το 1943 ο Πόλοκ είχε ολοκληρώσει περισσότερα από 60 σχέδια ζωγραφικής βασισμένα σε συνθέσεις του Γκρέκο, ενώ γνωρίζουμε ότι διέθετε στη συλλογή του αναπαραγωγές έργων του, καθώς και τρία βιβλία για τον Έλληνα ζωγράφο. H προσωπικότητα και το έργο του Θεοτοκόπουλου ενέπνευσαν επίσης φυσιογνωμίες της λογοτεχνίας. O ποιητής Ράινερ Μαρία Ρίλκε ήρθε σε επαφή με το έργο του κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού του στην Ισπανία το 1912, ενώ τα ποιήματά του Himmelfahrt Mariae I-II θεωρούνται βασισμένα στην Άμωμη Σύλληψη (1607-1613, Μουσείο Σάντα Κρουθ) του Γκρέκο. Ο Νίκος Καζαντζάκης, στο αυτοβιογραφικό του έργο Αναφορά στον Γκρέκο, επίσης εξέφρασε με το δικό του τρόπο τον θαυμασμό που έτρεφε για το έργο του.

Χρήστος Ν.Βογιατζής

Πηγές: e-owl.gr Ελληνική Wikipedia και στοιχεία από την εφημερίδα’’ΕΘΝΟΣ’’

El Grecob

Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 06 Μάιος 2014 19:58